Dieta przy niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy to choroba, która dotyka coraz większej liczby populacji. Niestety, często wykrywana jest bardzo późno, co spowodowane jest szerokim wachlarzem objawów, które trudno dopasować do konkretnego schorzenia.

Jakie są przyczyny i objawy niedoczynności tarczycy?

Przyczyny niedoczynności tarczycy leżą w nieprawidłowym jej funkcjonowaniu, to z kolei spowodowane jest chorobami, takimi jak na przykład Hashimoto, nowotwory czy stany zapalne. Zmniejsza się produkcja hormonów tarczycy, prowadzi to do zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu.

Objawów niedoczynności tarczycy jest wiele, począwszy od senności, bólu stawów, zaparć, obrzęków, łamliwości włosów, nietolerancji zimna i wielu innych objawów, które ciężko ze sobą połączyć, kończąc na szybkim przyroście wagi bez szczególnie zwiększonego apetytu. Metabolizm znacznie zwalnia, a osobie chorej wydaje się, że tyje od niewielkich nawet porcji pokarmu.  Aby zniwelować skutki niedoczynności w obrębie masy ciała, oprócz leczenia hormonalnego należy prowadzić odpowiednią dietę.

Co jeść, by waga była prawidłowa?

Osoba chora na niedoczynność tarczycy powinna dostarczać organizmowi dostateczne ilości białka. Węglowodany w diecie powinny być tylko z niskim indeksem glikemicznym. Oprócz tego należy spożywać zdrowe tłuszcze, owoce i warzywa. Kaloryczność posiłków powinna zostać dostosowana do zapotrzebowania, czyli jeżeli prowadzimy siedzący tryb życia, podaż kalorii powinien być mniejszy, jeżeli pracujemy fizycznie – większy. Nawet jeżeli już przytyliśmy, nie należy prowadzić bardzo ostrej diety, ponieważ może ona wpłynąć negatywnie na nasz i tak nieprawidłowo działający już organizm.

Białka przyspieszają spowolniony przez niedoczynność metabolizm, stąd tak ważne jest ich przyjmowanie. Najlepiej skorzystać z pomocy dietetyka, który ustali proporcje pomiędzy białkami a węglowodanami na odpowiednim poziomie. Bardzo ważnym elementem takiej diety jest błonnik, jego spożycie niweluje problem z zaparciami. Posiłki powinny być przyjmowane najbardziej regularnie, jak możemy sobie na to pozwolić. Spożywane dania powinny być w ciepłej temperaturze, mogą być przyprawiane rozgrzewającymi przyprawami, takimi jak chilli czy pieprz kajeński.

Co z aktywnością fizyczną?

Przy utrzymaniu odpowiedniej wagi w każdej diecie potrzebna jest aktywność fizyczna – przy niedoczynności tarczycy również. Należy jednak uważać, aby wykonywane ćwiczenia nie zmuszały mięśni do gwałtownego, bardzo nagłego wysiłku, bowiem przy niedoczynności mięśnie bardzo słabo się regenerują. Rozsądniejszy będzie wysiłek jednostajny.

Przy utrzymaniu odpowiedniej diety w chorobie niedoczynności tarczycy jak najbardziej możliwe jest więc utrzymanie prawidłowej wagi.

Więcej na temat niedoczynności tarczycy i sugerowanej diety przy chorobie znajdziesz na stronie dieta ketogeniczna dla początkujący